A Pesti Magyar Színház támogatásával kapcsolatban felmerülő kérdések tisztázására! Azok számára, akiket érdekel az igazság
Tisztelt Érdeklődő!
Tények és kettős mérce
Miért bízták rá újabb színház „megmentését”?
Az Állami Számvevőszéki 2023-as vizsgálata szerint az intézmény egy olyan intézményi jó példa, ahol minden egyes törvénynek és jogszabálynak megfelelő a működés és a gazdálkodás!
Az különösen pikáns, hogy a Zalán János akarja „megmenteni” a színházat, akinek a munkáját a Pesti Magyar Színházban 2023. júniusában a Kulturális és Innovációs Minisztérium kénytelen volt átvilágítani. Az intézmény működését és gazdálkodását elemző, az Index által idézett dokumentum pedig azt jelezte, hogy a színház kiegyensúlyozott költségvetéséhez nagyságrendileg 400 millió forint többletforrás szükséges. Hogy nem mentek túl jól a dolgok a Pesti Magyarban, az is mutatja, hogy a fenntartó visszavonta a gazdasági igazgató kinevezését 2023. novemberben. Ennek lehetett a következménye, hogy 2024-ben Zalán visszavonta a Magyar Színházra beadott pályázatát, és lemondott.
Hamvay sem a Kolibri sem a Pesti Magyar Színház esetében nem vette azt a minimális fáradtságot sem, hogy letöltse a fenntartó által elfogadott hivatalos beszámolókat és tájékozódjon. Egyébként semmi köze a Kolibri színháznak a Pesti Magyar Színházhoz, amely egyértelmű gazdasági sikertörténet 2015 óta töretlenül.
„Hogy nem mentek túl jól a dolgok a Pesti Magyarban...” A beszámolót, s annak tényadatait, melyet már az újonnan kinevezett igazgató (Nagy Viktor) készítette el, s végül hitelességét igazolandó látta el kézjegyével, értékelve az én időszakom alatti 2023-as gazdasági évet.
A Pesti Magyar Színház bankszámlájának egyenlege 2024.01.02-án: 339.059.869 Ft (lásd MÁK kivonat kékkel jelölve)
Záró pénzforgalmi egyenlege egyébiránt: 285.726.133 Ft 20. oldal 53. sor
Mérleg szerinti eredménye: 354.009.728 Ft (16. oldal 44. sor)
Tevékenység eredménye: 353.970.453 Ft (16. oldal 24. sor)
Összes maradvány: 290.874.667 Ft (11. oldal 15. sor)
Szabad maradvány: 227.903.528 Ft (11. oldal 17. sor)
További releváns adatok:
A tárgyi eszközök állománya 1.777.450.919 Ft-ra nőtt 1.599.938.604 Ft-ról, ami 177.512.315 Ft növekedés (17. oldal)
A költségvetési működési bevételeink a tervezett és elvárt 377.000.000 Ft helyett 843.809.464 Ft-ot tettek ki, ami 466.809.464 Ft TÖBBLETBEVÉTELT JELENT (6. oldal 283. sor)
A költségvetési kiadások 3.278.008.333 Ft módosított előirányzat helyett 2.987.133.666 Ft teljesültek, ami 290.874.667 Ft-tal kevesebb kiadás (5. oldal 273. sor)
A 2023. évi gazdasági eredményeket az alábbi nehézségek ellenére sikerült elérni:
A személyi jellegű ráfordítás 108.333.984 Ft-tal több volt, mint 2022-ben (16. oldal 21. sor)
A beruházások 195.500.000 Ft eredeti terv helyett 319.302.320 Ft voltak, ami 123.802.320 Ft többlet beruházást jelent (5. oldal 205. sor)
A közüzemi díjak a 18.943.000 Ft előirányzott összeg helyett 337.357.849 Ft-ot tettek ki, ami 318.414.849 Ft-tal több, mint amennyi forrás rendelkezésre állt (4. oldal 39. sor)
- stb...
Tehát az előző időszakhoz (2022) és a rendelkezésre álló forrásainkhoz képest 550.551.153 Ft többlet-terhet jelentett mindez, de ezen többlet-terhek ellenére 354.009.728 Ft-os pozitív mérleg szerinti eredménnyel zárt az intézmény!
Ez összességében 904.560.881 Ft egyensúlyi javulást eredményez!!!!
Az, hogy egy intézmény év közben kap támogatást egyáltalán nem egyedi, ezt nem csak egyedüliként kapta a Pesti Magyar, hanem több ezer központi költségvetési és önkormányzati szervvel együttesen, mely juttatás a rezsivédelmi alap 2580 Mrd Ft-os tartalékának terhére történt deklarált célzattal.
A támogatást a 2022-től kezdődő orosz-ukrán konfliktus következtében a mintegy 12-szeresére növekedett gáz és villamos energia árak egy részének kompenzálása miatt kapta az intézmény és aminek a hatása már a 2022. évben akként érződött, hogy már akkor több, mint 200 MFt-tal megnövekedett az éves energiaköltség, mely 2023-ra már 300 MFt-ot tett ki.
Nem kell ezt összemosni semmi egyéb dologgal sem, csak a tényszerűen nézni.
„Hogy nem mentek túl jól a dolgok a Pesti Magyarban, az is mutatja, hogy a fenntartó visszavonta a gazdasági igazgató kinevezését 2023. novemberben.”
Tények:
A Pesti Magyar Színház volt gazdasági igazgatója 2015-től dolgozott az intézménynél és 2017-től volt kinevezve a Miniszter által az intézmény gazdasági igazgatói feladatainak ellátására. A menesztése jogtalanul, indoklás nélkül történt. Annak fényében is különös volt a gazdasági igazgató menesztése, hiszen maga Csák János még 2023. januárjában újabb 5 évre szóló határozott idejű kinevezéssel ismerte el a gazdasági igazgató úr kiemelkedő munkáját, aki egyébként az évek során a Minisztériumnak is többször felkért gazdasági szakértője volt, munkáját és szakmai tudását mindenki elismeri. Az külön megint egy különös tény, hogy a menesztését követően, másnap (2023. november 9én) már egy teljesen új gazdasági igazgató érkezett, - miután Csák János kinevezte -, miközben az előző gazdasági igazgató még a felmentési idejének első napját töltötte.
A miniszteri döntés ellen a gazdasági igazgató úr azonban rögtön jogorvoslattal élt, melynek során bírósági úton, immáron jogerősen is megállapításra került, hogy a menesztése teljességgel jogellenes volt. Hangsúlyozom, hogy a munkáltató a bírósági ítéletben foglaltaknak ennek ellenére, a nyílt levél megírásának pillanatáig, csak részben tett eleget. Tehát még egyszer, adva van egy szakmailag széles körben elismert szakember, akit jogellenesen, indoklás nélkül elbocsájtanak az intézményből 2023. november 08-án. Másnap, 2023. november 09-én már a Csák János által kinevezett új gazdasági igazgató lép munkába. Ezt követően – a közel 10 év munkaviszony után és kétszeri miniszteri kinevezést követően - az eljáró bíróság jogerős ítélete szerint jogellenesen, indoklás nélkül került sor Kósa Péter gazdasági igazgató úr menesztésére.
„Az intézmény működését és gazdálkodását elemző, az Index által idézett dokumentum pedig azt jelezte, hogy a színház kiegyensúlyozott költségvetéséhez nagyságrendileg 400 millió forint többletforrás szükséges”.
Következzenek a tények:
A vizsgálat során az eljáró miniszteri biztos az akkori gazdasági igazgató segítségével világította át az intézmény működését 2023 nyarán a minisztérium közreműködésével (ez szokásos procedúra igazgatóváltás idején, nem váratlan esemény). Együtt, már év közben megállapították, hogy a 2022. évben elkezdődött gáz- és villamos energiaárak 12-szeresre emelkedésének hatására valóban nehéz helyzetben került az intézmény (csak úgy, mint több ezer intézmény Magyarországon), melyre megoldást kellett találni. De a tények ismeretében az intézmény NEM használta el a rendelkezésére bocsájtott összeget annak ellenére, hogy még saját forrásból (a saját erőből elért 466 MFt-os többletbevételből) energetikai beruházásokat is kénytelen volt végrehajtani a sorozatos vis maior jellegű események miatt, melyek az intézmény energetikai rendszerét érintették. Azonban a beruházásoknak köszönhetően évente 300.000.000 Ft megtakarítást ér el a közüzemi díjak tekintetében. Nagy Viktor és csapata számára, ötéves kinevezési periódusa alatt, ez nagyságrendileg 1.500.000.000 forint megtakarítást jelent, amiből elképesztő fejlesztéseket és beruházásokat valósíthat meg, ha ügyesen gazdálkodik. A beruházások hatására nemcsak a hihetetlen mértékű közüzemi díj csökkenés, hanem az intézmény energetikai gépészetének átlagosan 60 éves, elavult infrastrukturális állapotát is sikerült stabil alapokra helyezni. A miniszteri biztos közlése szerint „Mókás kis intézmény vagytok ti, csak mérhetetlenül alulfinanszírozottak és infrastrukturálisan hihetetlenül elavultak”. Az ő és a színházban dolgozó pénzügyi szakemberek gondos átvilágító munkája után került sor a fenti forrás Pesti Magyarnak történő juttatására minisztériumi felügyelet mellett.
Működés és gazdálkodás állandó, külső felügyeleti rendszere
Az intézmény gazdálkodását egyébként több, mint egy évtizede folyamatosan felügyelte és segítette a Pénzügyminisztérium által kirendelt költségvetési felügyelők intézményes munkája, akikkel minden egyes szerződést az életbe lépése előtt jóvá kellett hagyatni. A felügyelők azt vallották, hogy ebben az intézményben rend van és költségvetési fegyelem. Ezt a működést szerették volna megérteni és a többi intézmény számára követendő példaként átadni, tanítani!
A külső – pl.: Állami Számvevőszéki - vizsgálat 2023-ban, amik külön kiemelte az intézményt név szerint is, mint egy olyan intézményi példa,ahol minden egyes törvénynek és szabálynak megfelelő a működés.
Így már – a tények ismeretében - a féligazságok erejüket vesztik. Így már nem olyan izgalmas az egész Pesti Magyaros dolog sem.
Köszönöm, hogy elolvasta!
Zalán János sk.